Když jsme minulý týden jeli do Yorku, navštívili jsme i Národní železniční muzeum, které v tomto městě sídlí. Muzeum má výborné zázemí se spoustou pěkně renovovaných vozidel, není to daleko od nádraží a od historického centra města a vstup je zdarma, jak tomu často v britských muzeích bývá.
| Lokomotiva na točně ve Velké hale Národního železničního muzea v Yorku |
Vstup do muzea se nachází v jakémsi přístavku jedné ze dvou velkých hal, nazvané Station Building, neboť její interiér je upraven do podoby nádraží – mezi rovnoběžnými kolejemi jsou postavena nástupiště, jež oživují všeljaké předměty upomínající na osobní dopravu v dobách dávno minulých, ať už jsou to skutečné muzejní exponáty, nebo obyčejné káry s ošuntělými kufry. Nástupiště umožňují pěkný výhled na skříně a interiér vozidel, avšak kvůli velké výšce a kvůli bednění na hranách, jež je z bezpečnostních důvodů dotaženo až těsně k vozidlům, není z jejich spodní části vidět nic. Celkový pohled na vozidla je možný jen z jedné strany první koleje, odkud je i následující fotografie, a potom mezi kolejemi nejzadnějšími, kde však bylo bohužel mizerné osvětlení.
| Královský salonní vůz |
Šestinápravový „kočár“ na fotografii je jedním ze skupiny vozů, které zaplňovaly celé dvě koleje a které tvoří expozici vozů britských králů a královen. Vnitřní vybavení těchto vozů vypadá jako někde na zámku, ale i zvnějšku jsou vozy zdobeny až do takových detailů, jako střídavě hnědo-zlatý nátěr pružnic nebo dřevěné obložení disků kol (že by předchůdce dnešních protihlukových opatření? :-)
Zbytek haly vyplňují obyčejnější historické osobní vozy různého provedení, včetně vozů zavazadlových a poštovních. Jeden poštovní vůz má na boku upevněný výklopný rám se sítí pro zachytávání poštovních zásilek za jízdy. Dále je tu několik parních lokomotiv a úplně vzadu staré nákladní vozy, ale jak jsem zmínil, stojí tam skoro ve tmě.
Z této budovy se pak dá projít podchodem do Velké haly, Great Hall, v níž jsou koleje uspořádány kolem velké točny – jak je vidět na titulní fotografii. Krátce po našem příchodu přišla na točnu paní, která měla krátkou přednášku o funkci této konstrukce, následovanou ukázkou toho, jak se točna točí. Pro znalého člověka to samozřejmě nebylo nic překvapivého, ale byl u toho pěkný výhled na vystavenou lokomotivu GNR No. 1 Stirling. Ta byla postavena v roce 1870 a přezdívalo se jí eight-footer – podle průměru hnacích kol, který v přepočtu na metrické jednotky činí 246 cm.
V hale stojí množství parních lokomotiv, mnohé z nich jsou menší lokomotivy britské výroby s válci uloženými mezi koly, jak bylo v Británii obvyklé. Vcelku ale zahrnují široké spektrum vozidel, jež vystihuje další fotografie – na ní je téměř pravěký stroj Agenoria z roku 1829 a kapotovaná lokomotiva Duchess of Hamilton z roku 1938.
| Tyto lokomotivy od sebe dělí více než sto let; starší z nich by se těžko vešla nejen do britského, ale i jakéhokoli jiného obrysu. |
Do stejné kategorie jako novější z těchto lokomotiv patří slavná lokomotiva Mallard, která stojí na koleji hned za ní. Dále je tu například úzkorozchodná lokomotiva typu Fairlie nebo obrovský „štokr“ z Číny. Dvě z lokomotiv mají ukázkově rozřezaný kotel, aby bylo vidět, co je uvnitř, a jiná zase stojí na pěkně osvětleném kanálu, odkud je výhled na spodek.
Nechybí ani hnací vozidla jiných trakcí. Z nich vybírám na další fotografii tři velké motorové lokomotivy. Pocházejí z konce padesátých a začátku šedesátých let, kdy se na britských železnicích začala ve větším měřítku zavádět dieselová trakce. První dvě lokomotivy mají elektrický přenos výkonu, ta vzadu je dieselhydraulická – je to řada 52 Britských železnic, původně německé konstrukce. Jedním z úkolů konstruktérů této varianty bylo dostat velký motor (vlastně dva motory) se vším okolo do vozidla pro britský obrys.
| Z můstku ve velké hale vypadají tyto velké dieselové stroje skoro jako mašinky na hraní |
Na dalším obrázku je takový zajímavý detail pohonu čtyřnápravového motorového vozu z roku 1934. V každém podvozku je jedno dvojkolí poháněno kloubovým hřídelem přes nápravovou převodovku umístěnou vně nápravového ložiska na jedné straně. Jestli je to opravdu šneková převodovka, tak jak to potom jezdilo výběhem?
| Pohon dvojkolí motorového vozu GWR No. 4 |
Ještě je tu vystaveno i několik nehnacích vozidel, například dvounápravový osobní vůz – kabriolet třetí třídy anebo vagón lazaretního vlaku, jehož vnitřní vybavení je zajímavě doplněno scénami promítanými na volné plochy uvnitř vozu. Naprosto úžasný mi ale přišel měřicí vůz z roku 1906, který je na dalším obrázku. V elegantně rozšířené kukani vprostřed délky vozu se nachází hlavní měřicí stanoviště, na které však bohužel bylo hodně blbě vidět – k vozu byla sice přistavená plošinka pro pohled do okna, ale na méně zajímavém místě; několik fotek interiéru najdete v článku zde. Škoda, že u vozu nebylo víc popisů, co k čemu sloužilo, byl bych si to i lépe prohlédl. Vůz umožňoval například měření tažné síly na háku; zvláštní kolo, které je vidět na fotografii, bylo určeno pro přesné měření rychlosti. Lokomotivě Mallard (za kterou je v muzeu v Yorku vůz zařazen) toto kolo naměřilo v roce 1938 rychlost 200 km/h.
| Dynamometrický vůz LNER z roku 1906; bílé kolo slouží k měření rychlosti jízdy |
Na velkou halu navazuje budova North Shed, v níž jsou koleje s několika vozidly, především je tam ale nacpáno obrovské množství železničních artefaktů a modelů všech velikostí v regálech a vitrínách. Kromě toho tam mají modelové kolejiště, jehož provoz se řídí stejným způsobem jako na velké dráze – je to něco jako v dopravním sále na DFJP anebo jiné dopravní škole, ovšem toto zařízení bylo vybudováno asi před sto lety.
Zkrátka kdybyste někdy zabloudili do Yorku a neměli co dělat, tak v Národním železničním muzeu by se dala zabít spousta času, pakliže se trochu zajímáte o historii techniky.

Žádné komentáře:
Okomentovat